Bosch sytytystulpat – testattu kilparadoilla - Stadin Fixus

Bosch-sytytystulpat ovat olleet osa menestyksekästä moottoriurheilua jo yli 100 vuoden ajan, mutta myös ”tavalliset” autoilijat pääsevät hyötymään niistä. Usein moottoriurheiluun varta vasten kehitetyt sytytystulpat tulevat ennen pitkää saataville myös sarjatuotantoautoihin – ainakin muunneltuina versioina. BOSCH-sytystystulppia käytetään useissa kilpasarjoissa. Kuinka tärkeässä roolissa moottoriurheilu on sytytystulppien kehittämisessä? Boschin kehitysinsinöörit Ronald Ritter ja Bernd Müller kertovat moottoriurheilussa käytettävistä Boschin sytytystulpista.

 

Ritter: Bosch-sytytystulppia käytetään yleisesti ja erittäin hyvällä menestyksellä kansainvälisessä moottoriurheilussa, mikä osoittaa niiden korkean suorituskyvyn ja luotettavuuden. Hyödynnämme moottoriurheilukäytössä karttunutta kokemusta myös Boschin sarjatuotannon sytytystulppien kehittämisessä. Nykyään sytytystulppamme edustavat alansa huippukehitystä.

Mitä moottoriurheilukäytössä hyväksi havaittuja ominaisuuksia on otettu käyttöön Boschin huipputehoisissa sytytystulpissa?

Müller: Esimerkiksi M10-kierteet kehitettiin moottoriurheilussa käytettäviin sytytystulppiin, mutta myöhemmin ne otettiin käyttöön myös sarjatuotantoautojen Bosch-tulpissa. Sytytystulpan liitin on myös kehitetty alun perin moottoriurheilukäyttöön parantamaan liitäntöjä erikoismoottoreissa. Boschin huipputehoisissa sytytystulpissa nykyään käytettävät liitännät ovat näistä jalostettu variaatio sarjatuotannon tulpille. Keskitetty ja hitsattu maaelektrodi on myös alun perin moottoriurheilukäyttöön suunniteltua tekniikkaa, joka on sittemmin löytänyt tiensä sarjatuotantoon.

Alkuperäistuotteiden laatu ja sama korkea suorituskyky myös jälkimarkkinoille

Bosch tarjoaa huipputehokkaita sytytystulppia moderneille, turboahdetuille bensiinin suoraruiskutusmoottoreille myös korjaamovalikoimassa. Näin myös jälkimarkkinat pääsevät hyötymään Boschin laajasta OE-kokemuksesta ja osaamisesta.

Millaisia ovat uusimmat suuntaukset ajoneuvojen sytytystulpissa? Miltä tulevaisuuden sytytystulpat näyttävät?

Müller: Nykyisten sarjatuotannon sytytystulppien rungossa on M12-kierre, kun taas M10-kierteestä on tullut vakio moottoriurheilussa käytettävissä sytytystulpissa. Joissakin tapauksissa Bosch-tulpissa on jo M8-kierre. Tarkkailemme moottoriurheilun nykysuuntausta, jossa moottorit pienenevät jatkuvasti. Yleisesti ottaen asennustila pienenee, mikä jättää myös sytytystulpille vähemmän tilaa. Samaan aikaan on varmistettava korkea eristelujuus. Kyse ei kuitenkaan ole vain geometrisestä koosta. Uudessa suuntauksessa näkyvät myös huipputehokkaiden materiaalien käyttö sekä parannetut ominaisuudet ja mallit.

Mitä tämä merkitsee korjaamoille ja auton omistajille?

Müller: Boschin sytytystulpat testataan äärimmäisissä olosuhteissa. Autoilijat voivat luottaa täysin tulppien huipputehoon päivittäisessä käytössä. Tietenkään tämä ei koske vain Boschin sarjatuotannon sytytystulppia, vaan myös jälkimarkkinoiden Bosch-tuotteita.

Kuten moottoriurheilussakin, myös sarjatuotannossa sytytystulpat on suunniteltu erityisesti kullekin moottorille sopivaksi. Asiakkaat hyötyvät Boschin pitkäaikaisesta kokemuksesta, innovatiivisista teknologioista ja erittäin korkealaatuisista tuotteista.

Ritter: Olisi harhaluulo kuvitella, että sytytystulpat eivät ole muuttuneet paljoakaan viimeisen 100 vuoden aikana. Materiaalit ovat hyvin erilaisia, uutta tekniikkaa on otettu käyttöön ja sitä kehitetään edelleen. Useimmat autoilijat eivät varmaan edes tiedä, kuinka paljon Bosch-tekniikkaa heidän ajoneuvoihinsa on asennettu.

Lisätietoa Bosch-sytytystulpista saat lähimmästä Fixus-myymälästäsi!

bosch tulpat selitys

  1. Huipputehokas sytytystulppa
  2. Keskitetty ja hitsattu maaelektrodi varmistaa optimaalisen sytytyksen
  3. Puhdasjalometallinen, CW-laserhitsattu keskielektrodi
  4. Eristimen nokan uudenlainen muotoilu
  5. Keraaminen erikoismateriaali, jossa korkea eristelujuus
  6. Optimoitu eristimen rakenne

Varaosaliikkeet

Suomenoja

Autonvaraosa Fixus
Espoo

Suomalaistentie 5
02270 Espoo
Avoinna
Ark. 08:00 - 17:00
La   10:00 - 14:00

Puh. 010 - 650 500

Konala

Autonvaraosa Fixus 
Konala

Ristipellontie 14
00390 Helsinki
Avoinna
Ark. 08:00 - 17:00
La   Ei auki

Puh. 010 - 650 530

Malmi

Autonvaraosa Fixus 
Malmi

Turvekuja 1
00700 Helsinki
Avoinna
Ark. 09:00 - 17:00
La   Ei auki

Puh. 010 - 650 540

Herttoniemi

Autonvaraosa Fixus 
Herttoniemi

Mekaanikonkatu 7
00880 Helsinki
Avoinna
Ark. 09:00 - 17:00
La   Ei auki

Puh. 010 - 650 550