Jarrumelu hallintaan - Stadin Fixus

Jarrumelu on yksi yleisimmistä syistä, joiden vuoksi ajoneuvo tuodaan korjaamolle. Yleensä jarruissa esiintyvä melu on häiritsevää, ja sen poistaminen on usein erittäin hankalaa.

Mitä on jarrumelu?

Jarrumelu syntyy tavallisesti renkaan ja akselin välissä sijaitsevan osan värähtelystä. Melusta syytetään yleensä jarrupaloja, mutta sen lähde saattaa olla missä vaan pyöränlaakerista palloniveleen. Pieni tärinä jarrujärjestelmän sisällä on normaalia, eikä ihminen kykene kuulemaan sen aiheuttamaa melua.

Yleisimmät melutyypit, joita kuulemme ajaessamme

Matalataajuista värähtelyä

Kuvaus: Matalaäänistä melua alle 300Hz:n taajuudella.
Syy: Jarrulevy asennettu huonosti napaa vastaan, navan puhdistus tekemättä tai jarrulevyn kierous. Kierouden toteaminen vaatii noin 10 mittauskohtaa.
Ratkaisu: Jarrulevyn vaihto. Puhdista navan pinnat vaihdon yhteydessä.

Keskitaajuista värähtelyä

Kuvaus: Melua 300–5000 Hz:n taajuudella.
Syy: Satulan männän liike on vajavaista. Jarrulevyn epätasainen pinta. Jarrupalan ja/tai äänenvaimennusosien virheellinen asennus. Liian kulunut jarrulevy.
Ratkaisu: Puhdista ja voitele ohjainpultit/liukukappaleet ja satulan jousijärjestelmät sopivalla voiteluaineella. Varmista, että jarrulevy on tasainen ja paksuusvaihtelu alle 0,1 mm. Puhdista pyörän napa huolellisesti ja tarvittaessa vaihda jarrulevy uuteen. Tarkista, että äänenvaimennuslevyt sekä muut tarvikkeet on oikein asennettu.

Korkeataajuista värähtelyä – Vinkuminen

Kuvaus: Melua yli 5kHz:n taajuudella
Syy: Vinkuminen saattaa johtua monesta seikasta, mutta yleensä syynä on jarrupalan kitkamateriaalin molekyylien värähtely palan joutuessa kosketuksiin jarrulevyn kanssa.
Ratkaisu: Vaihda jarrupalat sekä varmista, että käytössä ovat oikeat asennusosat ja että ne on oikein asennettu.

Erittäin korkeataajuista värähtelyä – ultraääni

Kuvaus: Melua yli 12 kHz:n taajuudella. Ihmisen kuuloalueen rajoilla, joten sen havaitseminen on hankalaa.

Kitkapinnan ulkonäkö ohjaa vian luo

Jarrupalan kitkapinnan ulkonäkö voi paljastaa melun aiheuttajan. Alla on 5 esimerkkiä.

KIILAMAINEN

Ulkonäkö: Epätasaisesti kulunut, kiilamainen pala
Syy: Viallinen jarrusatula, liukumekanismi jumissa, jarrusatulassa liikaa väljyyttä
Aiheuttaa: Ennenaikaista jarrupalojen kulumista, epätasaista jarrupainetta, melua
Ratkaisu: Vaihda jarrupalat, korjaa/huolla jarrusatula

EPÄTASAINEN KULUMINEN

Ulkonäkö: Jarrupalan kitkapinta on epätasaisesti kulunut
Syy: Epätasaisesti kulunut jarrulevy (voit nähdä selkeän uran jarrulevyn pinnalla lähellä ulkoreunaa)
Aiheuttaa: vinkumista ja tärinää, ennenaikaista palojen kulumista
Ratkaisu: Vaihda jarrulevyt ja jarrupalat.

EPÄTASAINEN KULUMINEN SAMALLA AKSELILLA

Ulkonäkö: Yksi tai useampi jarrupala samalla akselilla on erittäin kulunut
Syy: Liukumekanismi tai mäntä takertelee
Aiheuttaa: Ajoneuvon puskemista voimakkaasti sivulle jarrutuksen aikana, epätasaista ja nopeaa jarrupalojen kulumista, vinkumista ja tärinää
Ratkaisu: Korjaa jarrusatulan liukumekanismi & männät, vaihda jarrupalat. Tarkista jarrulevyt.

VAHINGOITTUNUT TAUSTALEVY

Ulkonäkö: Fyysisesti vahingoittunut taustalevy
Syy: Virheellinen asennus, liiallinen voiman käyttö asennuksen yhteydessä
Aiheuttaa: Jarrujen tehottomuutta, palan epätasaista kulumista, melua ja tärinää,
Ratkaisu: Vaihda jarrupalat.

MÄNNÄN AIHEUTTAMA VAURIO

Ulkonäkö: Jarrusatulan mäntä on vahingoittanut jarrupalan äänenvaimennuslevyä
Syy: Jarrusatulan mäntä ei palaudu oikein, jarrujen kova käyttö
Aiheuttaa: Jarrujen kuumenemista, melua
Ratkaisu: Vaihda jarrupalat ja huolla jarrusatula.

Näin vältät meluongelmat

Helpoin tapa välttää ongelmia on varmistaa, että jarrupalat ja -kengät on asennettu oikein.

Vinkkejä oikeaoppiseen asennukseen:

Puhdista jarrusatulan kaikki liukukappaleet ja tapit. Hiomapaperia voidaan käyttää jarrusatulassa ja tuessa vain, jos se on voimakkaasti ruostunut tai likainen. Jos satula ei liu’u helposti, palat voivat muotoutua kartiomaisiksi tai ne voivat kulua epätasaisesti samalla akselilla, mikä puolestaan aiheuttaa kitinää ja tärinää.

Tappien on oltava asianmukaisesti voideltuja, jotta vapaa liikkuvuus voidaan taata, eikä tappi saa osua jarrusatulan runkoon. Tarkista myös liukutapin kumisuojusten kunto, jottei sisään pääse vettä. Jos tappeja ei ole voideltu, ne voivat jumiutua aiheuttaen näin palojen kulumista, kiilamaisuutta ja meluongelmia.

Tarkista, että mäntä liikkuu vapaasti ja vedä se sisään kokonaan – tämä on erityisen tärkeää tiivistelevyjen ja kumipäällysteen ehjänä säilymisen kannalta. Varmista myös, että jarrupalat asettuvat vaivatta paikoilleen jarrusatulan kiinnikkeisiin.

Poista jarrupalojen reunojen purseet tarvittaessa. Jos pala ei liiku vapaasti kiinnikkeiden sisällä, se osuu jatkossa jarrulevyihin aiheuttaen kitinää, palojen kiilamaisuutta tai epätasaista kulumaa samalla akselilla.

Joissakin tapauksissa (esim. jos jarrusatula on vanha ja kulunut), metallisen taustalevyn ja liukukappaleiden tartuntapinnat on hyvä voidella kevyesti kupari- tai keraamisella rasvalla ajoneuvovalmistajan ohjeita seuraten. Varmista, ettei rasva pääse kosketuksiin kitkamateriaalin kanssa. (Tuotteet: 116-0,5-K 107-2869 (kuparirasva), 116- 0,5 –CE 109-26217 (keraaminen rasva).) Asenna kulumisenilmaisimet tarpeen mukaan jarrupalojen sisään tai päälle.

Ruuvaa jarrusatulan kiinnitysruuvit kiinni ja vaihda kierrelukituspultit uusiin. Käytä oikeaa kiristysmomenttia ja vaihda osat suositellussa järjestyksessä. Kun jarrusatula on vaihdettu uuteen, pumppaa jarrupoljinta, kunnes iskunpituus on noin kolmasosa maksimista. Tarkista, että jarrut toimivat oikein ja että jarrupala palautuu oikein. Asenna vanne takaisin. Jos se pyörii vapaasti, auto on jälleen valmiina ajoon.

Huom: Tee ajotesti ennen ajoneuvon käyttöönottoa varmistaaksesi, että jarrujärjestelmä toimii täysin oikein. Osien paikalleen asettuminen ja paras jarrutusteho saavutetaan, kun uudet osat ajetaan sisään välttäen kovia jarrutuksia ensimmäisen 100 km aikana.

 


Varaosaliikkeet

Suomenoja

Autonvaraosa Fixus
Espoo

Suomalaistentie 5
02270 Espoo
Avoinna
Ark. 09:00 - 16:30
La   Ei Auki

Puh. 010 - 650 500

Konala

Autonvaraosa Fixus 
Konala

Ristipellontie 14
00390 Helsinki
Avoinna
Ark. 09:00 - 16:30
La   Ei auki

Puh. 010 - 650 530

Malmi

Autonvaraosa Fixus 
Malmi

Turvekuja 1
00700 Helsinki
Avoinna
Ark. 08:00 - 16:00
La   Ei auki

Puh. 010 - 650 540

Herttoniemi

Autonvaraosa Fixus 
Herttoniemi

Mekaanikonkatu 7
00880 Helsinki
Avoinna
Ark. 08:00 - 16:00
La   Ei auki

Puh. 010 - 650 550